Kinderfysiotherapie

Kinderfysiotherapie bij basisschoolkinderen
Wanneer uw kind naar de basisschool gaat zal het steeds meer opvallen wanneer zijn/haar motorische ontwikkeling vertraagd of anders verloopt. Een vertraagde of anders verlopende motorische ontwikkeling kan veel invloed hebben op het welbevinden van uw kind en/of het functioneren in een groep. Het kan zijn dat dit u zelf opvalt, maar in veel gevallen signaleert de leerkracht van uw kind dit en zal hij/zij bijzonderheden aan u mededelen. Vaak geeft de leerkracht u dan het advies om contact op te nemen met een kinderfysiotherapeut voor screening en/of behandeling van de motoriek van uw kind. Onze kinderfysiotherapeuten brengen de motorische ontwikkeling van uw kind in kaart en zoeken samen naar de beste oplossing en aanpak.
Signalen bij basisschoolkinderen (4-12 jaar):
- het kind valt op tijdens de gymles of op het schoolplein, houterig bewegen, veelvuldig vallen, omzwikken, angstig om te bewegen, onvoldoende deelnemen aan spel, onrustig en/of ongecoördineerd bewegen
- het kind heeft moeite met de knutselactiviteiten in de kleuterperiode: tekenen, kleuren, knippen, plakken, vouwen, kralenplank….enz. Vaak proberen kinderen deze activiteiten vermijden
- het kind valt uit bij het schrijfonderwijs: slecht handschrift, laag schrijftempo, schrijfkramp
- het kind heeft onvoldoende conditie en/of kracht en/of spelinzicht
- het kind heeft een slappe houding, kan niet rechtop of stil zitten, heeft pijn in de rug of de nek tijdens het zitten
- het kind heeft regelmatig een blessure
- Afwijkend looppatroon
Kortom de motorische ontwikkeling verloopt anders dan bij leeftijdsgenootjes en kan veel invloed hebben op het welbevinden van uw kind en/ of het functioneren in een groep.
Schrijf- en fijne motoriek problemen
In groep 1 en 2 ontwikkelingen kinderen hun fijn motorische vaardigheden door een gevarieerd aanbod van kleutervaardigheden. Denk hierbij aan tekenen, kleuren, vouwen, en hanteren van kleine materialen. Aan het einde van groep 2 worden kinderen voorbereid op het schrijven. Heeft uw kind moeite met de samenwerking van de handen tijdens knippen, vouwen en plakken? Of is er nog te weinig kracht in de vingers, houdt hij of zij zijn potlood op een vreemde manier vast, heeft uw kind moeite met de juiste vorm van letters en cijfers? Er zijn allerlei problemen die zich kunnen voordoen. Het is altijd goed om hier alert op te zijn en waar nodig contact op te nemen met onze fysiotherapeuten. Wij kijken dan met uw kind naar de fijne motoriek en schrijfmotoriek.
Mocht het schrijven moeizaam gaan in de groepen 3-4-5 kan er gekeken worden, met de kinderfysiotherapeut, wat hier mogelijk de onderliggende oorzaak voor is. Mocht dit nodig zijn kan er behandelplan worden opgesteld. Ook zal er dan overleg plaatsvinden met de desbetreffende leerkracht.